torsdag 17 november 2011

Här skrev Vilhelm Moberg Utvandrarna

1940, köpte Vilhelm Moberg Söderängs gård i Tomta straxt söder om vår gamla by. Det var ett rejält hemman med herrgårdssvit, mangårdsbyggnad i två våningar, arrendatorsbostad, en imponerande ladugård med lanthandel, loge, förråd och en övergiven gårdssmedja uppe i skogsbrynet. Det mesta står där oförändrat och är fortfarande i familjens händer. Julen 2009 förstördes hela mangårdsbyggnaden i en brand men är idag återuppbyggt.

En bit upp i skogen, i den gamla smedjan ligger skrivarstugan. Det var här han avslutade romanbygget om Utvandrarna. Den har utnämnts till 1900-talets bästa svenska roman, lite häftigt att skrivar-inspirationen hittades i Tomtas lilla skogsbacke.


Vilhelm Moberg i sin skrivarstuga i Tomta
Om sitt nära förhållande till Väddöbygden, kan man läsa i en artikel som Moberg skrev 1944 med rubriken "Hemmansägare på Väddö". Där kan man läsa hur han en gång grundlurades av en Tomtabo. Moberg hade inte väntat sig ett sådant bedrägligt förfarande av en rospigg. Så här skriver han:

"Jag blev förbannad, vilket vid ett dylikt tillfälle får anses förklarigt och mänskligt, och jag valde inte orden med större omsorg, när jag skildrade händelsen. I förbittrade ordalag lättade jag mitt hjärta för en hygglig granne och sade: Jag har aldrig kunnat föreställa mig att rospiggar skulle kunna vara sådana utsökta knölar som den X-berg!    Min granne såg på mig, mycket förvånad. -X-berg? sa han. Men han är ju inte rospigg, han är SMÅLÄNNING!"
Det gjorde Vilhelm Moberg, född i Småland bokstavligen mållös. " Sällan torde jag ha företett en mera snopen uppsyn, än när jag fick klart för mig att min grannes uppgift var riktig", skriver Moberg i artikeln. Efter detta återställdes Mobergs uppskattning av rospiggarna.


Intresset för Vilhelm Moberg och hans författarskap har alltid varit stort. Därför grundades Vilhelm Mobergs-Sällskapet 1998. Vill du bli medlem är adressen, Box 201, 301 04  Växjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar